Regulamin rekrutacji uczestników do projektu
„Międzynarodowe praktyki – teraz Twoja kolej”
§ 1. Przepisy ogólne
- Projekt pt. „Międzynarodowe praktyki – teraz Twoja kolej” jest realizowany przez Zespół Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II w Tarnowskich Górach, zwany dalej organizacją wysyłającą.
- Partnerem projektu (zwanym dalej organizacją przyjmującą) jest firma Educare et Labora s.r.o. w Republice Czeskiej.
- Projekt jest realizowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), jako część projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
- Projekt jest realizowany na podstawie umowy nr POWERVET-2020-1-PL01-KA102-078963 zawartej pomiędzy Powiatem Tarnogórskich / Zespołem Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II w Tarnowskich Górach a Fundacją Rozwoju Sytemu Edukacji.
- Projekt jest realizowany w terminie 01.10.2020 do 30.09.2022.
- Celem projektu „Międzynarodowe praktyki – teraz Twoja kolej” jest zwiększenie kompetencji zawodowych, społecznych i językowych oraz zwiększenie szansy na zatrudnienie na europejskim rynku pracy dla 36 uczniów kształcących się na kierunku technik transportu kolejowego. Uczniowie wyjadą na staż w dwóch turach po 18 uczniów każda do czeskich przedsiębiorstw.
- Projekt ma na celu przede wszystkim:
rozwój kompetencji zawodowych, umiejętności praktycznych, a przez to zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy,- rozwój kompetencji językowych,
- rozwój kompetencji interpersonalnych (autoprezentacji, umiejętności pracy w grupie, odporności na stres, pewności siebie),
- rozwój kreatywności, przedsiębiorczości,
- zwiększenie otwartości i tolerancji wobec różnic kulturowych,
- możliwość nawiązywania kontaktów z zagranicznymi przedsiębiorstwami.
- Regulamin rekrutacji do projektu określa w szczególności:
- grupę docelową,
- kryteria kwalifikacyjne i zasady rekrutacji,
- wymagane dokumenty,
- prawa i obowiązki uczestników,
- zasady rezygnacji z projektu.
- Ogólny nadzór nad realizacją projektu oraz przeprowadzenie rekrutacji należą do kompetencji organizacji wysyłającej i będą prowadzone przez koordynatora.
- Biuro projektu mieści się w Zespole Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II w Tarnowskich Górach, ul. Pokoju 14, 42-600 Tarnowskie Góry.
- Informacje na temat projektu zamieszczane są na stronie: https://erasmus.zstu.tg.edu.pl
§ 2. Grupa docelowa
e.1 36 uczniów z Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II w Tarnowskich Górach kształcących się w kierunku technik transportu kolejowego - uczniowie klasy II i III,
e.2 Uczestnikom towarzyszyło będzie 2 opiekunów z Polski (osoby towarzyszące młodzieży – nauczyciele).
§ 3. Kryteria kwalifikacyjne i zasady rekrutacji
- Warunki ogólne
- Rekrutację do projektu ogłasza i jej termin ustala organizacja wysyłająca.
- Rekrutacja trwa ok. 2 tygodnie.
- Rekrutację przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły,
- koordynator projektu,
- nauczyciel (np. języka obcego, przedmiotów zawodowych). - Organizacja wysyłającą ogłasza rekrutację poprzez zamieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń umieszczonej w widocznym miejscu w budynku szkoły i na stronie internetowej szkoły.
- Zgłoszenia do projektu dokonuje uczeń na podstawie formularza zgłoszeniowego stanowiącego załącznik 1 do niniejszego regulaminu. Uczniowie niepełnoletni wypełniają formularz wraz z rodzicami/opiekunami prawnymi.
- Ocena zostanie dokonana przez organizację wysyłającą na podstawie niżej opisanych kryteriów i zamieszczona na karcie oceny (protokole z rekrutacji), stanowiącej załącznik 2 do niniejszego regulaminu, w terminie ogłoszonym przez organizację wysyłającą.
- Kryterium rekrutacyjne podstawowe
- Posiadanie statusu ucznia Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II w Tarnowskich Górach, z kierunku technik transportu kolejowego (uczniowie II, III klasy) – ocena: spełnia/ nie spełnia na podstawie formularzy zgłoszeniowych.
- Osoby z oceną „spełnia” przejdą do dalszego etapu rekrutacji opisanego w pkt. III.
- Kryteria rekrutacyjne szczegółowe:
- Ocena z przedmiotów zawodowych, ocena z języka obcego, zachowanie:
- Średnia z ocen z przedmiotów zawodowych uzyskana na koniec roku szkolnego 2020/2021. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 6, wg klucza:
oceny powyżej 5,0 – 6 pkt.,
oceny od 4,6 do 5,0 – 5 pkt.,
oceny od 4,0 do 4,5 – 4 pkt.,
oceny od 3,6 do 3,9 – 3 pkt.,
oceny od 3,1 do 3,5 – 2pkt.,
oceny od 2,5 do 3,0 – 1pkt.,
oceny poniżej 2,5 - 0 pkt. - Ocena z języka angielskiego uzyskana na koniec roku szkolnego 2020/2021. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 6, wg klucza:
oceny powyżej 5,0 – 6 pkt.,
oceny od 4,6 do 5,0 – 5 pkt.,
oceny od 4,0 do 4,5 – 4 pkt.,
oceny od 3,6 do 3,9 – 3 pkt.,
oceny od 3,1 do 3,5 – 2 pkt.,
oceny od 2,5 do 3,0 – 1pkt.,
oceny poniżej 2,5 – 0 pkt. - Ocena z zachowania uzyskana na koniec roku szkolnego 2020/2021. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 5, wg klucza:
wzorowe – 5 pkt.,
bardzo dobre - 4 pkt.,
dobre - 3 pkt.,
odpowiednie – 2 pkt.,
nieodpowiednie – 1 pkt.,
naganne - 0 pkt.
- Średnia z ocen z przedmiotów zawodowych uzyskana na koniec roku szkolnego 2020/2021. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 6, wg klucza:
- Punkty uzyskane z powyżej wymienionych kryteriów szczegółowych zostaną do siebie dodane, suma będzie stanowiła o wyniku. Uczniowie z największą ilością punktów zostaną zakwalifikowani do projektu.
- Z rekrutacji zostanie sporządzona lista główna i rezerwowa. Obie listy zostaną umieszczone na tablicy ogłoszeń umieszczonej w widocznym miejscu w budynku szkoły i na stronie internetowej szkoły.
- O kolejności na liście decyduje suma uzyskanych punktów. W przypadku uzyskania takiej samej ilości punktów o kolejności na liście decydują punkty ze średniej z ocen z przedmiotów zawodowych, następnie ocena z języka angielskiego, kolejno zachowanie.
- W przypadku zdarzenia losowego lub niezdyscyplinowanego zachowania się przed wyjazdem (nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach z przygotowania kulturowo-językowo-pedagogicznego) przez ucznia umieszczonego na liście głównej, zostanie on wykluczony z wyjazdu na staż, a prawo do tego wyjazdu uzyska osoba z listy rezerwowej z zachowaniem ustalonej na niej kolejności.
- W przypadku zbyt małej liczby uczestników rekrutacja zostanie powtórzona.
- Każdy kandydat ma prawo odwołać się w ciągu 2 dni od decyzji Komisji rekrutacyjnej. Komisja rekrutacyjna ma obowiązek rozpatrzenia każdego odwołania w ciągu 2 dni i w przypadku decyzji pozytywnej – zmiany wyników rekrutacji.
- Ocena uczestników zostanie zamieszczona na kartach oceny, będzie dostępna do wglądu dla każdej ze stron.
- Ocena z przedmiotów zawodowych, ocena z języka obcego, zachowanie:
- Nabory dodatkowe
- W przypadku niepowodzenia rekrutacji z powodu zbyt małej ilości zgłoszeń, z powodu opisanego w pkt. III.5 lub wycofania się uczestnika lub innych zaistniałych okoliczności organizacja wysyłającą ma prawo na każdym etapie rekrutacji do ogłoszenia dodatkowego/ dodatkowych naborów uczestników.
- W przypadku ogłoszenia dodatkowego naboru/ naborów pierwszeństwo udziału w projekcie mają kandydaci, którzy zostali już zakwalifikowani do projektu w naborze pierwszym.
§ 4. Wymagane dokumenty
6.a Na etapie rekrutacji:
a. Formularz zgłoszeniowy.
6.b Po zakwalifikowaniu do projektu:
a) Deklaracja uczestnictwa,
b) Umowa pomiędzy organizacją wysyłającą a uczestnikiem mobilności,
c) Porozumienie o programie zajęć ECVET dla mobilności osób uczących się,
d) Warunki ogólne,
e) Zobowiązanie do zapewnienia jakości mobilności,
f) Dwa aktualne zdjęcia.
6.c Po zakończeniu udziału w projekcie uczestnik/uczestniczka otrzyma m.in. certyfikat ukończenia praktyki, dokument Europass Mobilność.
§ 5. Prawa i obowiązki uczestników projektu
Każdy uczestnik/uczestniczka projektu zobowiązany jest do:
- Udziału w zajęciach przygotowawczych z zakresu:
- języka obcego,
- pedagogicznego,
- kulturowego.
- Uczestnictwa we wszystkich spotkaniach informacyjnych w czasie trwania projektu zarówno przed wyjazdem, w czasie pobytu na praktykach zawodowych, jak i po powrocie.
- Przygotowania i złożenia wymaganego raportu w systemie Mobility Tool, wypełniania ankiet ewaluacyjnych.
- Gromadzenia podczas pobytu w Czechach materiałów do opracowania narzędzi promocyjnych upowszechniających rezultaty projektu, uczestniczenia w spotkaniach promocyjnych upowszechniających rezultaty projektu.
- Współpracy z nauczycielami zaangażowanymi w realizację projektu w szkole oraz podczas pobytu w Czechach, przestrzegania poleceń opiekuna wyjeżdżającego z uczestnikami/ uczestniczkami.
- Odbycia praktyki zawodowej zgodnie z programem praktyk, uczestnictwa w realizacji programu kulturowego zagwarantowanego w czasie pobytu w Czechach.
- Bezwzględnego przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa podczas podróży, odbywania praktyk zawodowych, udziału w programie kulturowym, przebywania na terenie miejsca zakwaterowania i podczas spędzania czasu wolnego.
- Bezwzględnego przestrzegania zakazu spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków i innych środków odurzających w czasie trwania mobilności. W przypadku stwierdzenia naruszenia przedmiotowych zakazów uczestnik/uczestniczka zostanie bezwzględnie usunięty z udziału w projekcie i obciążony wszystkimi kosztami poniesionymi na organizację jego/jej wyjazdu.
- Posiadania ważnych dokumentów uprawniających do pobytu za granicą, tj. ważny dowód osobisty lub paszport, dokumentów upoważniających do korzystania z bezpłatnej opieki medycznej tj. Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.
§ 6. Zasady rezygnacji z uczestnictwa w projekcie
- Organizacja wysyłająca zastrzega sobie możliwość wykluczenia uczestnika/uczestniczki z projektu w przypadku naruszenia niniejszego Regulaminu, zasad współżycia społecznego lub rezygnacji z nauki w szkole.
- Uczestnik ma prawo do rezygnacji w projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności finansowej w przypadku gdy:
- Rezygnacja została zgłoszona na piśmie do Dyrektora Zespołu Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II w Tarnowskich Górach w terminie do 3 dni po zakończeniu procesu rekrutacyjnego bez podania przyczyny.
- Rezygnacja w trakcie trwania zajęć przygotowawczych do mobilności jest możliwa w przypadku ważnych powodów osobistych lub zdrowotnych, działania siły wyższej, w terminie do 5 dni od zaistnienia przyczyny powodującej konieczność rezygnacji. Przyczyna rezygnacji nie może być znana przez uczestnika/uczestniczkę w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie. Rezygnacja musi być złożona na piśmie, do którego należy dołączyć zaświadczenie do stosownej sytuacji (np. zwolnienie lekarskie).
W przypadku osób niepełnoletnich rezygnacja musi być podpisana przez rodzica/opiekuna prawnego.
- W przypadku rezygnacji Uczestnika z udziału w zadaniach projektowych lub skreślenia z listy, Uczestnik zobowiązany jest do zwrotu otrzymanych materiałów dydaktycznych i szkoleniowych, najpóźniej w chwili złożenia pisemnej rezygnacji.
- W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie w czasie pobytu za zagranicą uczestnik/ uczestniczka zobowiązana jest do samodzielnej organizacji powrotu do kraju i na własny koszt.
- W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie z przyczyn nieuzasadnionych uczestnik/ uczestniczka może zostać obciążona kosztami poniesionymi na organizację jego/jej udziału w projekcie.
§ 7.Postanowienia końcowe
- Organizacja wysyłająca zastrzega sobie prawo zmiany lub aneksowania niniejszego Regulaminu.
- Regulamin obowiązuje od dnia ogłoszenia.
- Regulamin jest dostępny na stronie internetowej: http://www.zstu.tg.edu.pl
Tarnowskie Góry, 17.01.2022 r.